Status
Opgenomen in het Register
Opgenomen in het Register
Indicatorset-ID
ISID000151
Herzieningsdatum
Gerelateerd

Omschrijving

Het meetinstrument ‘Handboek cliëntervaringsmetingen verslagjaar 2024’ is een van de twee handboeken die bij het Generiek kompas horen. Dit Generiek kompas is op 1 juli 2024 opgenomen in het Register. Met de opname in het Register is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg vervangen. 

Dit meetinstrument bevat indicatoren die kwaliteitsinformatie opleveren over de cliëntervaring. De gemiddelde totaalscore is gebaseerd op 6 deelvragen. Deze vragen komen overeen met de 6 vragen van ZorgkaartNederland.

De ervaringen en belevingen van cliënten is een van de middelen op basis waarvan professionals en zorgorganisaties aan de slag gaan met leren en ontwikkelen. Ook bieden deze ervaringen keuze-informatie voor (toekomstige) cliënten en informatie voor de afspraken tussen zorgkantoren en zorgorganisaties.

Onderstaande indicatoren zijn op de Transparantiekalender opgenomen en zijn daarom verplicht om aan te leveren. Dit geldt alleen voor aanbieders die die zorg leveren zoals omschreven in het 'Handboek cliëntervaringsmetingen’.

In het handboek worden de kwaliteitsindicatoren toegelicht en worden meetinstructies gegeven. In dit handboek staat ook welke gegevens bedoeld zijn voor openbaarmaking. U kunt deze data bekijken en downloaden via Open data Verpleeghuiszorg.

Let op: behalve de Cliëntervaringen moet ook het Kwaliteitsbeeld worden aangeleverd.

Tot en met verslagjaar 2023

De handboeken tot en met 2023 waren onderdeel van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Dit kwaliteitskader is op 1 juli 2024 vervangen door het Generiek kompas ‘Samenwerken aan kwaliteit van bestaan’. Het handboek ‘Indicatoren basisveiligheid verslagjaar 2023’ is uitgeschreven uit het Register.

Indicatoren

  • 1.1a Heeft u indicator 1.1 Decubitus gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014307

  • 1.1b Indien ja op 1.1a: Percentage cliënten op de afdeling met decubitus categorie 2 of hoger. INID013307

  • 1.2a Heeft u indicator 1.2 Casuïstiekbespreking decubitus op de afdeling gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014308

  • 1.2b Indien ja op 1.2a: Percentage afdelingen waar een (casuïstiek)bespreking over decubitus heeft plaatsgevonden. INID014309

  • 2 Percentage cliënten op de afdeling waarbij beleidsafspraken rondom het levenseinde zijn vastgelegd in het zorgdossier. INID013309

  • 3.1 Percentage afdelingen waar medicatiefouten tenminste één keer per kwartaal multidisciplinair worden besproken met medewerkers van de afdeling op basis van meldingen die zijn gedaan. INID014310

  • 3.2a Heeft u indicator 3.2 Medicatiereview gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014311

  • 3.2b Indien ja op 3.2a: Percentage cliënten –met een ZZP V&V indicatie met behandeling- waarbij een formele medicatiereview heeft plaatsgevonden in het bijzijn van een zorgmedewerker die medicijnen aan de cliënt verstrekt. INID014312

  • 4.1a Heeft u indicator 4.1 Middelen en maatregelen rond vrijheid gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014313

  • 4.1b Indien ja op 4.1a: Percentage cliënten op de afdeling waarbij de volgende middelen en maatregelen zijn toegepast (onderverdeling naar categorieën). INID013312

    Subindicatoren
  • 4.2a Heeft u indicator 4.2 Terugdringen vrijheidsbeperking gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014314

  • 4.2b Indien ja op 4.2a: Hoe wordt op de afdeling gewerkt aan het terugdringen van vrijheidsbeperkende maatregelen? INID014315

  • 4.3a Heeft u indicator 4.3 Werken aan vrijheidsbevordering gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014316

  • 4.3b Indien ja op 4.3a: Hoe werkt de organisatie aan vrijheidsbevordering voor cliënten die zorg ontvangen op basis van de Wet Zorg en Dwang? INID014317

  • 5.1 Heeft u indicator 5 Continentie gekozen voor leren en verbeteren op uw locatie? INID014318

  • 5.2 Indien ja op 5.1: Vastleggen van een plan voor zorg rondom de toiletgang voor cliënten op de afdeling in het zorgdossier. INID014319

    Subindicatoren
  • 5.3 Indien een plan voor zorg rondom de toiletgang is vastgelegd in het zorgdossier voor cliënten op de afdeling, welke afspraken zijn dan vastgelegd? INID014324

    Subindicatoren
  • 6.1 Bespreken en vastleggen van voedselvoorkeuren voor cliënten op de afdeling in het zorgdossier. INID014320

    Subindicatoren
  • 6.2 Indien voedselvoorkeuren in de afgelopen zes maanden zijn besproken in vastgeglegd in het zorgdossier voor cliënten op de afdeling, welke afspraken zijn dan vastgelegd? INID014333

    Subindicatoren
  • 7 URL van de website waar het Kwaliteitsverslag 2022 van de zorgorganisatie te vinden is. INID010008

  • 8 Percentage cliënten/cliëntenvertegenwoordigers dat de zorgorganisatie aanbeveelt aan vrienden en familie. INID013316

    Subindicatoren

Betrokken partijen

  • Actiz (penvoerder)
  • Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW)
  • Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ)
  • LOC
  • MantelzorgNL
  • Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
  • Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ)
  • ANBO-PCOB
  • SPOT
  • Sociaal Werk Nederland
  • Verenso
  • Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN)
  • ZorgthuisNL
  • Zorgverzekeraars Nederland (ZN)

Beoordeling door Zorginstituut Nederland

Dit handboek beschrijft de verplichte meting van cliëntervaringen voor de wijkverpleging en verpleeghuiszorg voor verslagjaar 2024. De Kompasraad heeft besloten om voor het meten van de cliëntervaringen in het overgangsjaar 2024 gebruik te maken van de meetinstrumenten uit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg en uit het Kwaliteitskader Wijkverpleging, respectievelijk de gemiddelde totaalscore van zes deelvragen en de PREM Wijkverpleging.