Algemeen

1. Wat betekent het nieuwe Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan' voor mij?

Het Generiek kompas is sinds 1 juli 2024 opgenomen in het Register. Het vervangt het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het Addendum Langdurige Zorg Thuis met een Wlz-indicatie en het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Het Generiek kompas gaat over kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag, ongeacht de locatie waar de zorg wordt geleverd. Bij het Generiek kompas horen 2 handboeken met indicatoren, namelijk de cliëntervaringsmetingen en het kwaliteitsbeeld.

2. Welke indicatoren moet ik aanleveren?

Voor verslagjaar 2024 levert u de indicatoren totaalscore ZorgkaartNederland en een weblink naar het Kwaliteitsbeeld aan. Deze indicatoren zijn opgenomen in de nieuwe handboeken 'Cliëntervaringen verpleeghuiszorg Generiek kompas' en 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'.

a.    De totaalscore van ZorgkaartNederland
Ook voor verslagjaar 2024 moet u cliëntervaringen berekenen en aanleveren op basis van de totaalscore van ZorgkaartNederland. Het gaat om de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024. Als u nog niet gestart bent met het meten van de totaalscore over 2024, vindt u in het handboek 'Cliëntervaringen verpleeghuiszorg Generiek kompas' meer informatie hoe u daar nu mee kunt beginnen.

b.    Het kwaliteitsbeeld
Met ingang van verslagjaar 2024 moet u als zorgaanbieder ook een kwaliteitsbeeld opstellen en als weblink aanleveren bij het Zorginstituut. U geeft hiermee een beeld van de kwaliteit van uw organisatie. Het kwaliteitsbeeld bevat alle bouwstenen van het Generiek kompas. Alle informatie die u nodig hebt om dit op te stellen staat in de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'. Begin er zo snel mogelijk mee, zodat u op tijd kunt aanleveren.

3. Waarom lever ik kwaliteitsgegevens aan? 

Daarmee draagt u in belangrijke mate bij aan het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van de zorg. Levert u zorg zoals beschreven in de bovengenoemde handboeken? Dan moet u de kwaliteit van de geleverde zorg zichtbaar maken. U bent als zorgaanbieder verplicht om gegevens over de kwaliteit van geleverde zorg tijdig aan te leveren bij Zorginstituut Nederland, op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz, artikel 11i, tweede lid).

4. Wie gebruikt mijn gegevens en waarvoor?

Patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, de overheid, onderzoekers en iedereen die dat wil mogen uw kwaliteitsgegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor informatie op websites, interne verbetering, zorginkoopinformatie of toezicht. De website ZorgkaartNederland gebruikt de kwaliteitsinformatie bijvoorbeeld voor het maken van patiëntenkeurmerken en vergelijkingshulpen. U kunt de gegevens ook gebruiken om te leren van andere zorgaanbieders.

5. Waar publiceren wij uw gegevens?

Het Zorginstituut publiceert de openbare databestanden op de pagina Open data Verpleeghuiszorg. Het is onze wettelijke taak om de kwaliteitsgegevens te publiceren.

Aanlevering

6. Wat moet ik aanleveren?

U meet en verzamelt jaarlijks de kwaliteitsgegevens in een bepaalde periode. In de handboeken 'Cliëntervaringen verpleeghuiszorg Generiek kompas' en 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)' staat wat u moet aanleveren. Voor verslagjaar 2024 levert u de indicatoren Cliëntervaring totaalscore van ZorgkaartNederland en het Kwaliteitsbeeid aan. De Kompasraad stelt elk jaar samen vast welke gegevens u moet meten. Hierin zitten de sectorpartijen ActiZ, SPOT, BVKZ, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Zorgthuisnl, MantelzorgNl, LOC, ANBO-PCOB, NCZ, BPSW, Verenso, V&VN en PsyNIP.

7. Hoe lever ik aan en wanneer?

U ontvangt jaarlijks een aankondigingsbrief van het Zorginstituut met praktische informatie over de aanlevering. Uw kwaliteitsgegevens vult u in via een online aanleverportaal van gegevensmakelaar Desan. U krijgt hiervoor een inlogcode en een bevestigingscode van Desan. Pas als uw raad van bestuur uw kwaliteitsgegevens in het portaal heeft goedgekeurd, stuurt Desan de gegevens door naar het Zorginstituut. Het stappenplan laat zien welke stappen nodig zijn voor een volledige aanlevering.

Voor leden van ActiZ en Zorgthuisnl, Riant Verzorgd wonen, SPOT of BVKZ is het gebruik van het portaal verdisconteerd in de contributie. Niet-leden kunnen gebruikmaken van het portaal tegen een vergoeding van € 200,- per concern.

Wijzigingen

8. Waar kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

U kunt zelf de contactgegevens wijzigen in het portaal van gegevensmakelaar Desan. Dit kan vanaf het moment dat het portaal open is.

9. Hoe kan ik mijn organisatie aanmelden voor de aanlevering bij Desan?

Stuur een e-mail naar gegevensmakelaar Desan met daarin de concernnaam, het KvK-nummer en het e-mailadres van uw Raad van Bestuur door. Desan maakt dan een concern aan in het portaal. U kunt daar zelf uw locaties aan toevoegen.

10. Ik heb een nieuwe locatie, hoe kan ik deze toevoegen?

U kunt een nieuwe locatie zelf toevoegen in het portaal van gegevensmakelaar Desan. Dit kan vanaf het moment dat het portaal open is.

11. Ik lever geen zorg meer (op een locatie). Hoe kan ik dit doorgeven?

Stuur ons een e-mail en vermeld de reden waarom u geen zorg meer levert.

12. Kan ik de aangeleverde gegevens nog wijzigen?

Nee, als uw de kwaliteitsgegevens (via het portaal) hebt aangeleverd, kunt u deze niet meer wijzigen. Zijn er speciale omstandigheden waardoor u onjuiste of onvolledige gegevens hebt aangeleverd? Stuur ons dan een e-mail.

Problemen

13. Het lukt mij niet om op tijd aan te leveren. Kan ik uitstel krijgen?

Nee, u kunt geen uitstel krijgen. De sluitingsdatum van het portaal is hetzelfde voor alle zorgaanbieders in uw sector. Dit is vastgelegd in afspraken met de brancheorganisaties.

14. Ik heb geen inloggegevens ontvangen of ben deze kwijt.

Neem hiervoor contact op met de gegevensmakelaar. Die beheert het portaal.

Contact

Zorginstituut Nederland

E-mailadres: kwaliteitsgegevens@zinl.nl
Telefoonnummer: 020 - 797 89 65
Werkdagen: maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur

Gegevensmakelaar Desan

E-mailadres: verpleeghuiszorg@desan.nl
Telefoonnummer: 020 - 520 71 35
Werkdagen: maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur

Brancheorganisaties

Patiëntenorganisaties