Omschrijving

Het meetinstrument ‘Handboek cliëntervaringsmetingen verslagjaar 2024’ is een van de twee handboeken die bij het Generiek kompas horen. Dit Generiek kompas is op 1 juli 2024 opgenomen in het Register. Met de opname in het Register is het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg vervangen. 

Dit meetinstrument bevat een indicator die kwaliteitsinformatie oplevert over de cliëntervaring. De PREM (Patient Reported Experience Measure) is een vragenlijst die de ervaring en beleving van cliënten met de wijkverpleging meet. De PREM-vragenlijst bestaat uit 9 ervaringsvragen, te beantwoorden op een schaal van 1 tot en met 10, een aanbevelingsvraag, 2 open vragen, een vraag over kwaliteit van bestaan en ervaren gezondheid en een aantal achtergrondvragen.

De ervaringen en belevingen van cliënten vormen de basis voor teams wijkverpleging en zorgorganisaties om aan de slag te gaan met leren en ontwikkelen. Ook bieden deze ervaringen via ZorgkaartNederland keuze-informatie over de wijkverpleging voor (toekomstige) cliënten en informatie voor de afspraken over de wijkverpleging tussen zorgverzekeraars en zorgorganisaties .

Onderstaande indicatoren zijn op de Transparantiekalender opgenomen en zijn daarom verplicht om aan te leveren. Dit geldt alleen voor aanbieders die deze zorg leveren.

In het handboek worden de kwaliteitsindicatoren toegelicht en meetinstructies gegeven. In dit handboek staat ook welke gegevens bedoeld zijn voor openbaarmaking. U kunt deze data bekijken en downloaden via Open data wijkverpleging.

Let op: behalve de Cliëntervaringen moet ook het Kwaliteitsbeeld  worden aangeleverd.

Tot en met verslagjaar 2023

De handboeken tot en met 2023 waren onderdeel van het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Dit kwaliteitskader is op 1 juli 2024 vervangen door het Generiek kompas ‘Samenwerken aan kwaliteit van bestaan’. Het handboek ‘PREM wijkverpleging verslagjaar 2023’ is uitgeschreven uit het Register.

Indicatoren

  • 1 Krijgt u zorg van een vast team van zorgverleners? INID014339

  • 2 Komen de zorgverleners op de afgesproken tijd? INID014340

  • 3 Nemen de zorgverleners uw wensen mee bij het bepalen van de zorg? INID014341

  • 4 Past de zorg bij de manier waarop u wilt leven? INID014342

  • 5 Behandelen de zorgverleners u met aandacht? INID014343

  • 6 Voelt u zich op uw gemak bij de zorgverleners? INID014344

  • 7 Heeft u vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverleners? INID014345

  • 8 Houden de zorgverleners in de gaten hoe het met uw gezondheid gaat? INID014346

  • 9 Kunt u met de hulp van de zorgverleners beter omgaan met uw ziekte of aandoening? INID014347

  • 10 De NPS-score: “In welke mate zou u deze zorgaanbieder aanbevelen bij andere mensen met dezelfde aandoening of gezondheidsklacht?” INID014348

    Subindicatoren

Betrokken partijen

  • Actiz (penvoerder)
  • Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW)
  • Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ)
  • LOC
  • MantelzorgNL
  • Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
  • Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ)
  • ANBO-PCOB
  • SPOT
  • Sociaal Werk Nederland
  • Verenso
  • Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN)
  • ZorgthuisNL
  • Zorgverzekeraars Nederland (ZN)

Beoordeling door Zorginstituut Nederland

Dit handboek beschrijft de verplichte meting van cliëntervaringen voor de verpleeghuiszorg en de wijkverpleging voor verslagjaar 2024. De Kompasraad heeft besloten om voor verslagjaar 2024 de al bekende indicatoren voor het meten van de cliëntervaringen nog voor 1 jaar uit te vragen. Dit zijn respectievelijk de gemiddelde totaalscore van 6 deelvragen en de PREM Wijkverpleging.