Algemeen

1. Wat betekent het nieuwe Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan' voor mij?

Het Generiek kompas is sinds 1 juli 2024 opgenomen in het Register. Het vervangt het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het Addendum Langdurige Zorg Thuis met een Wlz-indicatie en het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Het Generiek kompas gaat over kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag, ongeacht de locatie waar de zorg wordt geleverd. Aan het Generiek kompas zijn twee indicatoren verbonden; de ervaringsmeting en een URL naar het kwaliteitsbeeld. De zorgaanbieder laat met deze indicatoren zien hoe ze omgang met kwaliteit van zorg.  

2. Welke indicatoren moet ik aanleveren?

Voor verslagjaar 2025 levert u de indicatoren ervaringsmeting en een weblink naar het Kwaliteitsbeeld aan. Deze indicatoren zijn opgenomen in het handboek ' Ervaringsmeting Generiek kompas en de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'.

a. De ervaringsmeting 

Per 1 januari 2025 is dit nieuwe meetinstrument ingegaan. Met de ervaringsmeting meet u de ervaringen in uw organisatie. Organisaties zijn verplicht om een ervaringsonderzoek uit te voeren bij de cliënten met een zorgvraag waaraan zij zorg en ondersteuning bieden.  Alle informatie die u nodig hebt om de ervaringsmeting uit te voeren staat in de het handboek 'Ervaringsmeting Generiek kompas’.

b. Het kwaliteitsbeeld

Met ingang van verslagjaar 2024 moet u als zorgaanbieder ook een kwaliteitsbeeld opstellen en als weblink aanleveren bij het Zorginstituut. U geeft hiermee een beeld van de kwaliteit van uw organisatie. Het kwaliteitsbeeld bevat alle bouwstenen van het Generiek kompas. Alle informatie die u nodig hebt om dit op te stellen staat in de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'. Begin er zo snel mogelijk mee, zodat u op tijd kunt aanleveren.

Let op: Er is geen minimumaantal cliënten nodig voor het aanleveren van de ervaringsmeting en de URL van het kwaliteitsbeeld. Ook als u weinig cliënten heeft moet u de kwaliteitsgegevens aanleveren.

3. Waarom moet ik aanleveren?

Levert u zorg zoals beschreven in de bovengenoemde handboeken? Dan moet u de kwaliteit van de geleverde zorg zichtbaar maken. U bent als zorgaanbieder verplicht om gegevens over de kwaliteit van geleverde zorg tijdig aan te leveren bij Zorginstituut Nederland, op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz, artikel 11i, tweede lid). Zo draagt u in belangrijke mate bij aan het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van de zorg.

4. Wie gebruikt mijn gegevens en waarvoor?

Patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, de overheid, onderzoekers en ieder ander die dat wil mogen uw kwaliteitsgegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor informatie op websites, interne verbetering, zorginkoopinformatie of toezicht. De website ZorgkaartNederland gebruikt de kwaliteitsinformatie bijvoorbeeld voor het maken van patiëntenkeurmerken en vergelijkingshulpen. U kunt de gegevens ook gebruiken om te leren van andere zorgaanbieders.

5. Waar publiceren wij uw gegevens?

Het Zorginstituut publiceert de openbare databestanden op de pagina Open data Wijkverpleging. Het is onze wettelijke taak om de kwaliteitsgegevens te publiceren.

Aanlevering

6. Wat moet ik aanleveren?

U levert de ervaringsmeting aan en de URL naar het kwaliteitsbeeld. Van 1 januari tot en met 31 december 2025 kunt u de ervaringsmeting uitvoeren. In het kwaliteitsbeeld geeft u een beeld van de kwaliteit vanuit uw organisatie. In het handboek 'Ervaringsmeting Generiek kompas' en de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)' staat wat u moet aanleveren. De Kompasraad stelt elk jaar vast welke gegevens u moet meten. Hierin zitten de sectorpartijen ActiZ, SPOT, BVKZ, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Zorgthuisnl, Sociaal Werk, MantelzorgNL, LOC, ANBO-PCOB, NCZ, BPSW, Verenso, V&VN en PsyNIP.

7. Hoe lever ik aan en wanneer?

U ontvangt jaarlijks een aankondigingsbrief van het Zorginstituut met praktische informatie over de aanlevering. Uw kwaliteitsgegevens vult u in via een online aanleverportaal van de gegevensmakelaar. De gegevensmakelaar voor verslagjaar 2025 is nog niet bekend. In november sturen wij u een aankondigingsbrief over de gegevensmakelaar en de details over de aanlevering.

Wijzigingen

8. Waar kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Stuur ons een e-mail en vermeld uw gewijzigde contactgegevens (e-mailadres, postadres, naam, KvK-nummer).

9. Ik lever geen zorg meer. Hoe kan ik dit doorgeven?

Neem contact op met ons via e-mail en vermeld de reden waarom u niet hoeft aan te leveren.

10. Ik wil de gegevens die ik heb aangeleverd wijzigen. Is dat mogelijk?

Nee, het is na de aanleverperiode niet meer mogelijk om de gegevens te wijzigen. U kunt uw gegevens vinden op de pagina Open data Wijkverpleging. Zijn er speciale omstandigheden waardoor u onjuiste of onvolledige gegevens hebt aangeleverd? Neem dan per e-mail contact op met het Zorginstituut.

Problemen

11.    Het lukt mij niet om op tijd aan te leveren. Kan ik uitstel krijgen?

Nee, u kunt geen uitstel krijgen. De sluitingsdatum van het portaal is hetzelfde voor alle zorgaanbieders in uw sector. Dit is vastgelegd in afspraken met de brancheorganisaties.

Contact

Zorginstituut Nederland

E-mailadres: wijkverpleging@zinl.nl

Telefoonnummer: 020 - 797 89 65

Werkdagen: maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur

Gegevensmakelaar Mediquest

E-mailadres: wijkverpleging@mediquest.nl

Telefoonnummer: 088 - 126 39 17

Werkdagen: maandag t/m donderdag van 09.00 - 17.00 uur en vrijdag van 09:00 - 12:00 uur

Brancheorganisaties

Patiëntenorganisaties