Algemeen

1. Wat betekent het nieuwe Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan' voor mij?

Het Generiek kompas is sinds 1 juli 2024 opgenomen in het Register. Het vervangt het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het Addendum Langdurige Zorg Thuis met een Wlz-indicatie en het Kwaliteitskader Wijkverpleging. Het Generiek kompas gaat over kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag, ongeacht de locatie waar de zorg wordt geleverd. Bij het Generiek kompas horen 2 handboeken met indicatoren, namelijk de cliëntervaringsmetingen en het kwaliteitsbeeld.

2. Welke indicatoren moet ik aanleveren?

Voor verslagjaar 2024 levert u de indicatoren cliëntervaring PREM Wijkverpleging en een weblink naar het Kwaliteitsbeeld aan. Deze indicatoren zijn opgenomen in de nieuwe handboeken 'Cliëntervaringen verpleeghuiszorg Generiek kompas' en 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'.

a.    De PREM Wijkverpleging
Ook voor verslagjaar 2024 moet u cliëntervaringen berekenen en aanleveren op basis van de PREM Wijkverpleging. Het gaat om de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024. Als u nog niet gestart bent met het uitvragen van de PREM over 2024, vindt u in het handboek 'Cliëntervaringen verpleeghuiszorg Generiek kompas' meer informatie hoe u daar nu mee kunt beginnen.

b.    Het kwaliteitsbeeld
Met ingang van verslagjaar 2024 moet u als zorgaanbieder ook een kwaliteitsbeeld opstellen en als weblink aanleveren bij het Zorginstituut. U geeft hiermee een beeld van de kwaliteit van uw organisatie. Het kwaliteitsbeeld bevat alle bouwstenen van het Generiek kompas. Alle informatie die u nodig hebt om dit op te stellen staat in de 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)'. Begin er zo snel mogelijk mee, zodat u op tijd kunt aanleveren.

3. Waarom moet ik aanleveren?

Levert u zorg zoals beschreven in de bovengenoemde handboeken? Dan moet u de kwaliteit van de geleverde zorg zichtbaar maken. U bent als zorgaanbieder verplicht om gegevens over de kwaliteit van geleverde zorg tijdig aan te leveren bij Zorginstituut Nederland, op basis van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz, artikel 11i, tweede lid). Zo draagt u in belangrijke mate bij aan het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit van de zorg.

4. Wie gebruikt mijn gegevens en waarvoor?

Patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, de overheid, onderzoekers en ieder ander die dat wil mogen uw kwaliteitsgegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor informatie op websites, interne verbetering, zorginkoopinformatie of toezicht. De website ZorgkaartNederland gebruikt de kwaliteitsinformatie bijvoorbeeld voor het maken van patiëntenkeurmerken en vergelijkingshulpen. U kunt de gegevens ook gebruiken om te leren van andere zorgaanbieders.

5. Waar publiceren wij uw gegevens?

Het Zorginstituut publiceert de openbare databestanden op de pagina Open data wijkverpleging. Het is onze wettelijke taak om de kwaliteitsgegevens te publiceren.

Aanlevering

6. Wat moet ik aanleveren?

U meet en verzamelt jaarlijks de kwaliteitsgegevens in een bepaalde periode. In de handboeken 'Cliëntervaringen verpleeghuiszorg Generiek kompas' en 'Handreiking Inzicht in kwaliteit (Kwaliteitsbeeld Generiek kompas)' staat wat u moet aanleveren. Voor verslagjaar 2024 levert u de PREM Wijkverpleging en het Kwaliteitsbeeld aan. De Kompasraad stelt elk jaar samen vast welke gegevens u moet meten. Hierin zitten de sectorpartijen ActiZ, SPOT, BVKZ, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Zorgthuisnl, Sociaal Werk, MantelzorgNl, LOC, ANBO-PCOB, NCZ, BPSW, Verenso, V&VN en PsyNIP.

7. Hoe lever ik aan en wanneer?

U ontvangt jaarlijks een aankondigingsbrief van het Zorginstituut met praktische informatie over de aanlevering. Uw kwaliteitsgegevens vult u in via een online aanleverportaal van gegevensmakelaar Mediquest. U krijgt hiervoor inloggegevens van de gegevensmakelaar. Belangrijk is dat u in het portaal toestemming geeft voor doorlevering van de kwaliteitsgegevens aan het Zorginstituut. Doet u dit niet, dan kan Mediquest uw gegevens niet aanleveren bij het Zorginstituut. Voor een volledige aanlevering is het ook belangrijk om in het aanleverportaal een geaccordeerde verwerkersovereenkomst te hebben. Het stappenplan laat zien welke stappen nodig zijn voor een volledige aanlevering.

Wijzigingen

8. Waar kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Stuur ons een e-mail en vermeld uw gewijzigde contactgegevens (e-mailadres, postadres, naam, KvK-nummer).

9. Ik lever geen zorg meer. Hoe kan ik dit doorgeven?

Neem contact op met ons via e-mail en vermeld de reden waarom u niet hoeft aan te leveren.

10. Ik wil de gegevens die ik heb aangeleverd wijzigen. Is dat mogelijk?

Nee, het is na de aanleverperiode niet meer mogelijk om de gegevens te wijzigen. U kunt uw gegevens vinden op de pagina Open data wijkverpleging. Het is na de aanleverperiode niet meer mogelijk om de gegevens te wijzigen. Zijn er speciale omstandigheden waardoor u onjuiste of onvolledige gegevens hebt aangeleverd? Neem dan per e-mail contact op met het Zorginstituut.

Problemen

11.    Het lukt mij niet om op tijd aan te leveren. Kan ik uitstel krijgen?

Nee, u kunt geen uitstel krijgen. De sluitingsdatum van het portaal is hetzelfde voor alle zorgaanbieders in uw sector. Dit is vastgelegd in afspraken met de brancheorganisaties.

12.    Ik heb geen inloggegevens ontvangen of ben deze kwijt.

Neem hiervoor contact op met de gegevensmakelaar. Die beheert het portaal.

Contact

Zorginstituut Nederland

E-mailadres: wijkverpleging@zinl.nl

Telefoonnummer: 020 - 797 89 65

Werkdagen: maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur

Gegevensmakelaar Mediquest

E-mailadres: wijkverpleging@mediquest.nl

Telefoonnummer: 088 - 126 39 17

Werkdagen: maandag t/m donderdag van 09.00 - 17.00 uur en vrijdag van 09:00 - 12:00 uur

Brancheorganisaties

Patiëntenorganisaties