Deze tool maakt deel uit van een reeks van tools over patiëntervaringsmetingen, over onderwerpen als privacy, dataverzameling, en kwalitatieve methoden en evalueren en optimaliseren. De tools bieden verdiepende en praktische informatie in aanvulling op de Handreiking Ontwikkelen van Patiëntervaringsvragenlijsten om kwaliteit van zorg te meten (Bos et al., 2015). Deze handreiking legt op hoofdlijnen uit hoe partijen in de zorg vragenlijsten op een verantwoorde manier kunnen ontwikkelen en gebruiken om te komen tot valide en betrouwbare kwaliteitsinformatie. De criteria uit het Toetsingskader kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten (Zorginstituut, 2015) zijn het uitgangspunt. Procedures en werkinstructies die eerder zijn ontwikkeld voor de Consumer Quality Index (CQ-index) methodiek waren de basis van de tools.
Analyseren cliëntervaringen voor vergelijkingen tussen zorgaanbieders
Deze tool bundelt kennis over hoe data van cliëntervaringen geanalyseerd kan worden zodat het gebruikt kan worden om zorgaanbieders te vergelijken. Deze vergelijkingsinformatie kan door zorgaanbieders en brancheorganisaties gebruikt worden als verantwoording aan cliënten, overheid en zorgverzekeraars.