PWD
Informatiestandaard
Zwangerschap, geboorte en gynaecologische aandoeningen
De PWD informatiestandaard beschrijft wat goede digitale informatie-uitwisseling is in de zorg rond zwangerschap en geboorte. Het doel is om de communicatie tussen zorgverleners en cliënten goed af te stemmen, met name in acute situaties waarbij de gezondheid van moeder en kind gevaar loopt.
Omschrijving
PWD staat voor informatie-uitwisseling in de perinatale keten. (De afkorting betekent 'Perinataal Woordenboek & Dataset'.) De PWD-standaard is ontwikkeld in vervolg op de aanbevelingen uit het Advies van de Stuurgroep zwanger en geboorte 'Een goed begin. Veilige zorg rond zwangerschap en geboorte' (2009), opgesteld in opdracht van het ministerie van VWS.
De PWD-standaard heeft als doel de eenduidige digitale gegevensverwerking te ondersteunen voor en door de zorgontvangers, de zwangere/kraamvrouw en haar kind(eren), en de zorgverleners, zoals verloskundigen, gynaecologen en kinderartsen. Dit ter verbetering van de perinatale zorgverlening en voor de rapportage van gegevens voor screening, perinatale registraties en wetenschappelijk onderzoek.
Voor interoperabiliteit in een keten is het noodzakelijk om op 5 verschillende niveaus afspraken te maken:
- organisatie;
- proces;
- informatie(standaarden);
- applicaties;
- infrastructuur.
Deze afspraken worden in standaarden en eisen vastgelegd. De PWD-standaard betreft de onderwerpen die onder Informatiestandaarden vallen, te weten:
- use cases;
- datasets;
- terminologie en codestelsels;
- berichten en documentatiestandaarden, daarbij aangevuld met autorisatie en privacy eisen.
Zorginstituut Nederland heeft positief geoordeeld over opname van de Informatiestandaard PWD in het Register.
Beoordeling door Zorginstituut Nederland
Ruime tripartiete betrokkenheid van partijen (zowel ontwikkelaars als branche/koepelorganisaties). In de volgende fase van het PWD programma wordt patiëntparticipatie geconcretiseerd. Daarnaast vindt o.a. aansluiting van kinderartsen, kraamzorg en JGZ plaats. De informatiestandaard wordt door alle betrokken partijen gedragen en gezamenlijk aangeboden aan het Register.
Implementatie, beheer en onderhoud
Betreffende de implementatie is de standaard onder 250 verloskundige praktijken (ongeveer 50% van de eerstelijns-instellingen in de perinatale keten) uitgerold. In de tweedelijn is een start met de implementatie gemaakt. Verwachte volledige implementatiedatum is 1 januari 2017. De procedure voor het beheren van de standaard is vastgelegd in o.a. het document Beheer Dataset (te vinden op de website van Nictiz). Dit document is bekrachtigd door de deelnemende koepelorganisaties. Zowel beheer als onderhoud worden uitgevoerd door Nictiz.
Volledigheid informatiestandaard
De informatiestandaard bevat beschrijvingen van specifieke zorgprocessen en heeft een dataset. Verder wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van SNOMED. Historisch zijn er nog wel PRN of Nictiz codes in gebruik, maar deze worden waar mogelijk gemapt naar SNOMED CT. Als er geen SNOMED CT code beschikbaar is, wordt het, indien internationaal relevant, bij IHTSDO ingediend. Alle zorgverleners in de perinatale keten gaan uit van dezelfde codestelsels zoals vastgelegd in de PWD informatiestandaard.