Status
Opgenomen in het Register
Opgenomen in het Register
Herzieningsdatum
Gerelateerd

Het doel van het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ is te beschrijven wat zorgaanbieders moeten organiseren op het gebied van kwaliteit om curatieve ggz te kunnen verlenen. Het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ biedt partijen in de ggz daarbij helderheid en richting over het regiebehandelaarschap. Het beschrijft onder meer de taken, verantwoordelijkheden en benodigde competenties binnen de curatieve GGZ. Hiermee kunnen cliënten en zorgverleners samen bepalen welke zorgverlener(s) bepaalde rollen in het zorgproces van de cliënt het beste kunnen uitvoeren.

Samen leren en verbeteren is onmisbaar voor het leveren van goede zorg. Daarom bevat het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ ook een aantal kwaliteitseisen om te stimuleren dat zorgverleners samen reflecteren op de verleende zorg en kennis en ervaringen uitwisselen.

Het opstellen van een eigen kwaliteitsstatuut op basis van dit Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ is voor een zorgaanbieder verplicht. Het door de zorgaanbieder opgestelde kwaliteitsstatuut borgt dat de zorgaanbieder bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgverlener, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk wordt geleverd. Bij het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ horen invulformats die de zorgaanbieder gebruikt om tot een eigen kwaliteitsstatuut te komen.

Doorontwikkeling Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ

Sinds 2022 was versie 3.0 van het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ (LKS) actief. Het LKS 3.0 zorgde voor onduidelijkheid en verschillende interpretaties over de inzet van professionals als regiebehandelaar. Daarom is met grote zorg gewerkt aan het LKS 4.0 dat 31 januari 2025 ingeschreven is in het Register. Daarmee is het LKS 4.0 de nieuwe standaard. De nieuwe versie wordt gedurende 2025 ingevoerd. Vanaf 1 januari 2026 vervalt de geldigheid van het kwaliteitsstatuut versie 3.0.

Belangrijkste wijzigingen LKS 4.0

De belangrijkste wijzigingen in het LKS versie 4.0 ten opzichte van versie 3.0 in combinatie met de ZPM veldafspraak Tijdelijke invulling regiebehandelaarschap zijn:

  • In het LKS 4.0 is een tabel opgenomen met hierin een korte weergave van de profielen van beroepsgroepen. Deze tabel is een belangrijke bouwsteen om invulling te geven aan het begrip regiebehandelaar.
  • De categorie-indeling is vervangen door invulling van regiebehandelaarschap naar settings van het Zorgprestatiemodel (ZPM). Versie 4.0 is nu gelijk aan de veldnorm beroepen.
  • Het onderscheid tussen enerzijds de indicerend regiebehandelaar en anderzijds de coördinerend regiebehandelaar is minder hard geworden. We spreken in LKS 4.0 over de indicerende rol en de coördinerende rol van de regiebehandelaar. Aan de verschillende rollen zijn voorwaarden verbonden. Deze voorwaarden kunnen verschillen per setting.

Vragen

Bij vragen kunt u op de volgende plaatsen meer informatie vinden:

Betrokken partijen

  • de Nederlandse ggz (voorheen GGZ Nederland) (penvoerder)
  • Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP)
  • MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid
  • Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG)
  • Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)
  • Nederlandse Associatie Physician Assistants (NAPA)
  • Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO)
  • Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie (NVKG)
  • Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP)
  • Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP)
  • Platform MEERGGZ
  • Vereniging voor Verslavingsgeneeskunde Nederland (VVGN)
  • Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN)
  • Zorgverzekeraars Nederland (ZN)

Beoordeling door Zorginstituut Nederland

Op 18 juni 2024 heeft de Nederlandse ggz, namens zorgaanbieders, patiëntvertegenwoordigers en zorgverzekeraars het LKS 4.0 aangeboden bij het Zorginstituut. Omdat het LKS 4.0 voldoet aan de criteria uit het Toetsingskader kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten (versie 3.0), heeft de Raad van Bestuur van het Zorginstituut deze opgenomen in het openbaar Register:

  • Alle relevante partijen zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van het LKS 4.0.
  • De kwaliteitsstandaard is aangeboden door verschillende partijen, met voldoende vertegenwoordiging vanuit zowel cliënten, zorgaanbieders, zorgverleners als zorgverzekeraars. De NHG, de NVO en Platform MEERGGZ hebben het LKS 4.0 niet mee ingediend. Van deze partijen heeft alleen Platform MEERGGZ laten weten bezwaar te hebben tegen opname in het Register. Ten aanzien van de zorgaanbieders en zorgverleners zijn er in dit geval echter voldoende (beroeps)organisaties die zich in de aanbieding van het LKS 4.0 kunnen vinden. De wet vereist niet dat alle betrokken partijen moeten instemmen met de inhoud van de kwaliteitsstandaard. Het Zorginstituut concludeert hiermee dat aan het vereiste van tripartiete indiening is voldaan.
  • Het LKS 4.0 bevat een verantwoorde beschrijving van de kwaliteit van zorg.
  • Het LKS 4.0 bevat nu nog geen cliëntenversie. Hiervoor is wel een tijdspad opgenomen. Ook is benoemd welke partij zorg gaat dragen voor de ontwikkeling van de cliëntenversie.
  • Het LKS 4.0 bevat een implementatie- en onderhoudsplan.
  • Betrokken partijen hebben de verwachting dat er geen sprake zal zijn van substantiële financiële gevolgen bij de implementatie van het LKS 4.0.
  • Er is reeds een meetinstrument aanwezig waar het LKS 4.0 op aansluit: Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) Landelijk Kwaliteitsstatuut indicatoren, welke opgenomen is in het Register en op de transparantiekalender staat.