Omschrijving
Het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028 vervangt het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2017-2022 en heeft betrekking op gehandicaptenzorg die onder de Wet langdurige zorg (Wlz) valt. Het doel van dit landelijk kompas is om mensen met een beperking die professionele zorg, ondersteuning of begeleiding krijgen, duidelijkheid te geven: wat mogen zij verwachten van de professionals en de organisaties waar zij wonen en/of waarvan zij zorg en ondersteuning ontvangen. Het helpt professionals en teams om zorg te verbeteren en te blijven leren en reflecteren. Het helpt leidinggevenden om voorwaarden voor kwaliteit te scheppen. En het biedt zorgaanbieders inzicht in de kwaliteit van de organisatie. Dat levert input op voor het (door ontwikkelen van) beleid en biedt een handvat voor verantwoording naar externe partijen.
De sector gehandicaptenzorg heeft al jarenlang een kwaliteitskader dat vanuit het brede werkveld is ontwikkeld. Het vernieuwde kompas blijft de landelijke standaard voor aanbieders van gehandicaptenzorg. Het kwaliteitskompas vertrekt vanuit een gedeelde visie: wat is goede zorg voor mensen met langdurige beperkingen? Het kompas bestaat uit vier bouwstenen:
- Het zorgproces rond de individuele persoon. Voor elke persoon moet helder zijn hoe het staat met ondersteuningsbehoeften, gezondheidsrisico’s bestaan, kwaliteit van bestaan.
- Onderzoek naar de ervaringen van mensen met een beperking. Bij het ophalen van de ervaringen van mensen met een beperking, staat allereerst de dagelijkse dialoog centraal. Daarnaast vindt een systematische raadpleging plaats op basis van erkende instrumenten.
- Professionele ontwikkeling. Doorontwikkeling van professionaliteit helpt om de kwaliteit van zorg en ondersteuning nog beter te maken en de kwaliteit van bestaan van mensen met een beperking te vergroten en maakt het werken in de gehandicaptenzorg aantrekkelijker. Ontwikkeling begint vaak bij nadenken over wat er goed gaat en wat er beter kan, oftewel met reflectie.
- Inzicht in kwaliteit. De zorgaanbieder maakt tweejaarlijks een bondig kwaliteitsbeeld op grond van informatie uit eerste drie bouwstenen en andere relevante bronnen. Het kwaliteitsbeeld is vormvrij en geeft een objectief zicht op kwaliteit. In het tussenliggende jaar wordt een voortgangsbericht opgeleverd, waar het perspectief van de professionals en de mensen met een beperking centraal staat en dat zicht geeft op de voortgang van de in het kwaliteitsbeeld aangegeven verbeterpunten.
Het meetinstrument waarnaar hierboven wordt verwezen is nog gekoppeld aan het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2017-2022. Dit heeft te maken met het feit dat de deadline voor het aanleveren over verslagjaar 2022 op 1 juni 2023 ligt.